Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2013

Nοέμβριος 2013: Trans λιπαρά και αμερικανική υπηρεσiα τροφίμων, οι νέες οδηγίες για την πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου, καρδιαγγειακά επεισόδια και διατροφή, οι κανόνες της σωστής άσκησης




Δείτε στο video που ακολουθεί τη συνέντευξη που έδωσα στην Κιμ Κίλιαν για την υπέρταση





Α. ΝΕΑ ΑΠΟ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ
·         Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων 07/11/2013, http://www.fda.gov/newsevents/newsroom/pressannouncements/ucm373939.htm: Συνοψίζοντας τα δεδομένα μεγάλων μελετών ανακοινώνει ότι τα trans φυτικά λιπαρά σημαντικότερη πηγή των οποίων είναι τα μερικώς υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά  ευθύνονται για χιλιάδες θανάτους και περιορίζει δραστικά την χρήση τους στην βιομηχανία τροφίμων.

Τα trans λιπαρά είναι φυτικά λιπαρά τα οποία έχουν τροποποιηθεί χημικώς για να βελτιωθούν τα φυσικά τους χαρακτηριστικά. Η τρανς μετατροπή των λιπαρών ουσιών χρησιμοποιείται ευρέως από την βιομηχανία τροφίμων (π.χ. τηγανητά και ψητά φαγητά, fast food, τυποποιημένα τρόφιμα, εστιατόρια)  διότι τα έλαια με την επεξεργασία αυτή βελτιώνουν χρήσιμες ιδιότητες (καλύτερη συντήρηση, γεύση, σταθερότητα). Σε πολλές μελέτες από το 1990  (π.χ. Mensking and Katan 1990, Walter Willett 1993 Danael G et Al το 2009), μελετήθηκαν οι δυσμενείς επιπτώσεις από την γενίκευση της χρήσης των trans λιπαρών στην βιομηχανία τροφίμων. Η βλαπτική επίδραση τω trans λιπαρών αναδείχτηκε ισχυρότερη από αυτή των κορεσμένων λιπαρών και του ζωικού λίπους. Συγκεκριμένα συνδέονται με την εμφάνιση  καρδιαγγειακών επεισοδίων, αγγειακών προβλημάτων, στυτικής δυσλειτουργίας, εγκεφαλικών επεισοδίων. Στην περίπτωση τυποποιημένων τροφίμων με υποχρέωση αναγραφής της σύστασης στη συσκευασία του προϊόντος πλούσια πηγή trans λιπαρών είναι τα τρόφιμα στη σύσταση των οποίων αναγράφεται: Μερικώς υδρογονωμένα φυτικά έλαια.


·         The Lancet, Early Online Publication, 03/11/2013, http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)62218-7/abstract: Σύμφωνα με τα δεδομένα μεγάλων μελετών  για την αποτελεσματική πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας οι γυναίκες εκτός από το απλό περιοδικό ΠΑΠ τεστ πρέπει να ελέγχονται και για HPV ιδιαίτερα μετά την ηλικία των τριάντα ετών.
Οι γυναίκες πρέπει να κάνουν ΠΑΠ τεστ κάθε έτος από την ηλικία των 21 ετών. Εάν πρόκειται για ΠΑΠ τεστ που χρησιμοποιεί τις σύγχρονες τεχνολογίες ανίχνευσης (ΠΑΠ τεστ τελευταίας γενιάς) μπορεί να επαναλαμβάνεται ανά τριετία και όχι ανά έτος. Εάν τα διαδοχικά τεστ είναι φυσιολογικά συνιστάται έναρξη διπλής δοκιμασίας ΠΑΠ τεστ και HPV σε ηλικία τριάντα ετών. Εάν το ΠΑΠ τεστ τελευταίας γενιάς και το HPV τεστ είναι αρνητικά τότε η δοκιμασία επαναλαμβάνεται μετά την παρέλευση πενταετίας. Εάν η γυναίκα έχει αφαιρέσει μήτρα και τράχηλο ή είναι άνω των 65 ετών με συνεπείς επαναλαμβανόμενους αρνητικούς ελέγχους στο παρελθόν της οι προληπτικοί έλεγχοι δύνανται να διακοπούν.  Περισσότερες διευκρινίσεις για τις νέες κατευθυντήριες οδηγίες στο http://www.cdc.gov/cancer/cervical/basic_info/prevention.htm    

·         American Journal of Clinical Nutrition, 10/09/2013, http://www.mdlinx.com/internal-medicine/newsl-article.cfm/4872764/ZZ056566E87C004DE7B6543003FAD40940/?news_id=560&utm_source=Newsletter&utm_medium=DailyNL&utm_content=Top-Read-Article&utm_campaign=Article-Section: Η έρευνα περιέλαβε 71.141 γυναίκες από την Nurses 'Health Study (1984-2008) και 42.135 άνδρες από την Health Professionals Follow-Up Study (1986-2008) και διαπίστωσε ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών ιδιαιτέρως εσπεριδοειδών (π.χ. λεμόνια, πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, μανταρίνια) πράσινων φυλλωδών λαχανικών και φρούτων λαχανικών πλούσιων  σε βιταμίνη C και β-καροτένιο μειώνει τον κίνδυνο προσβολής από στεφανιαία καρδιακή νόσο. Εκτός από τα εσπεριδοειδή που δεν πρέπει να λείπουν από το καθημερινό μας τραπέζι, τρόφιμα της πατρίδας μας πλούσια σε βιταμίνη c είναι τα ακτινίδια, οι πιπεριές, οι ντομάτες, οι φράουλες, το πεπόνι, τα σκούρα πράσινα λαχανικά, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο, τα φρέσκα βότανα (π.χ. θυμάρι) ενώ τρόφιμα πλούσια σε β καροτένιο είναι το μαρούλι, το σπανάκι, τα καρότα, η κολοκύθα, η πικραλίδα, τα γογγύλια, οι γλυκοπατάτες, το λάχανο. Τα τρόφιμα που προαναφέρονται πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά.
Β. ΑΣΚΗΣΗ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ
·         Ορισμένα είδη άσκησης (π.χ. αποκλειστική εφαρμογή στατικών ασκήσεων, άρση μεγάλων βαρών) καταπονούν το σώμα, με αποτέλεσμα την πρόκληση βλαβών (π.χ. κήλες μυϊκοί σπασμοί).
·         Το πρόγραμμα άσκησης πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε προθέρμανση και αποθεραπεία με ασκήσεις χαλάρωσης.
·         Εάν αφήσετε την άθληση για κάποιο χρονικό διάστημα μην ενταχτείτε απότομα αλλά σταδιακά σε πρόγραμμα. Η επίπονη άσκηση μετά από μακροχρόνιες περιόδους καθιστικής ζωής καταπονεί ιδιαίτερα το μυϊκό σύστημα.
·         Όχι  άσκηση αμέσως μετά το φαγητό αλλά τουλάχιστον τρεις ώρες μετά το γεύμα.
·         Πείτε όχι στην ορθοστασία.
·         Να κάνετε χρήση καλών αθλητικών υποδημάτων.
·         Η ιατρική εξέταση είναι απαραίτητη πριν την ένταξή σε πρόγραμμα άσκησης. Σε περίπτωση ορισμένων χρόνιων προβλημάτων υγείας πρέπει να καθορίζεται από τον ιατρό η μέγιστη ένταση του προγράμματος άσκησης. Η αρτηριακή πίεση πρέπει να έχει ελεγχθεί πριν το άτομο ενταχτεί σε προγράμματα άσκησης μέτριας ή υψηλής έντασης. Οι υπερτασικές κρίσεις σοβαρού βαθμού (άνοδος της αρτηριακής πίεσης σε επίπεδα άνω του 170-105mmHg, συστολική διαστολική πίεση αντίστοιχα) έχουν αντένδειξη ακόμη και για ορισμένα ήπια προγράμματα άσκησης έως την αποκατάστασή τους.  
·         Η καθημερινή βάδιση με μέτρια ένταση επί μισή ώρα ημερησίως είναι πρόγραμμα άσκησης κατάλληλο σχεδόν για όλα τα άτομα με ποικίλες ευεργετικές για τον οργανισμό επιδράσεις. 
·         Για να ξεκουράζεστε επαρκώς από την άσκηση, συνιστάται καλό ανατομικό στρώμα κατά τον ύπνο, το οποίο πρέπει να αλλάζετε ανά εξαετία περίπου (δείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή για την ακριβή ημερομηνία λήξεως).
Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη


Ιατρός Ειδική Παθολόγος

Φραγκοπούλου 10, Κηφισιά

24ωρη γραμματεία νοσοκομειακά περιστατικά:2106252770

E mail: amoschovaki@yahoo.gr.


Ιστοσελίδες ενημέρωσης του ιατρείου για θέματα Παθολογίας:
· https://www.facebook.com/pages/Αναστασία-Μοσχοβάκη-Ιατρός-Ειδική-Παθολόγος

· http://twitter.com/amoschovaki (bilingual tweets)

http://anastasiamoschovaki1.blogspot.com ΘΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ

http://xroniakoposi.blogspot.com ΧΡΟΝΙΑ ΚΟΠΩΣΗ

http://organicsexualdysfunction.blogspot.com ΣΤΥΤΙΚΗ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ/ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑΣ

http://frequentmedicaldisorders.blogspot.com FREQUENT MEDICAL DISORDERS (αγγλόφωνο)

http://infectiousdiseaseissues.blogspot.com ΠΥΡΕΤΟΣ – ΛΟΙΜΩΞΕΙΣ

http://highglucose.blogspot.com ΔΙΑΒΗΤΗΣ

http://systemichypertension.blogspot.com ΥΨΗΛΗ ΠΙΕΣΗ

http://alternativemedicinehellenicblog.blogspot.com ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

http://cholesterolandtriglycerides.blogspot.com ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗ - ΤΡΙΓΛΥΚΕΡΙΔΙΑ


http://internationaltravelmedicine.blogspot.com ΤΑΞΙΔΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου